Розвиваємо емоційний інтелект у дітей
Усім відомо, що таке інтелект. Так, це розумові здібності. А що значить емоційний інтелект? Це здатність людини розпізнавати емоції, як власні, так і чужі, й керувати ними. Нам, дорослим, певно, не слід пояснювати важливість цих навичок у соціальному житті. Також відомо, що всі успішні люди ― це ті, які вміють будувати правильні стосунки з людьми, тобто мають здатність розпізнавати емоції й бажання інших людей, скеровувати їх у потрібному напрямку та водночас керувати власним емоційним станом.
Усім відомо, що таке інтелект. Так, це розумові здібності. А що значить емоційний інтелект? Це здатність людини розпізнавати емоції, як власні, так і чужі, й керувати ними. Нам, дорослим, певно, не слід пояснювати важливість цих навичок у соціальному житті. Також відомо, що всі успішні люди ― це ті, які вміють будувати правильні стосунки з людьми, тобто мають здатність розпізнавати емоції й бажання інших людей, скеровувати їх у потрібному напрямку та водночас керувати власним емоційним станом.
Чому так важливо навчити дітей товаришувати зі своїми емоціями?
Ми всі соціальні істоти: живемо в постійному потоці якихось подій, розмов, вражень, стресів тощо. Що краще ми розуміємо природу власних переживань, то більш упевненими стаємо, ефективнішими й більш якісними стають наші соціальні стосунки. Тому так важливо ще з дитинства навчитися керувати емоціями.
Як розвивати емоційний інтелект дитини?
Зазвичай, батьки особливу увагу приділяють інтелектуальному розвиткові своїх малюків: займаються з ними, водять на заняття з раннього розвитку, ― але часто забувають про емоційний стан дитини, вимагаючи того, що йде всупереч її бажанням. Дорослим нерідко й самим важко впоратися зі своїми емоціями, зрозуміти причини їхньої появи. Тому, до речі, іноді батьків дратує дитячий плач або прояв інших «негативних» почуттів ― бо вони самі не вміють їх переживати, їх самих у дитинстві вчили ховати або відштовхувати «погані» емоції.
З чого почати?
Почніть, перш за все із себе, адже діти виховуються прикладом, а не словом. Які у вас стосунки з власними емоціями? Чи вмієте ви їх висловлювати, проживати, а не приховувати? Чи вловлюєте емоційний стан співрозмовника? Чи вмієте створити психологічно сприятливу атмосферу, коли в повітрі «грім і блискавка»? Врешті, чи можете ви назвати себе щасливою людиною? Повірте, найчастіше у батьків із розвиненим емоційним інтелектом діти швидко починають товаришувати з емоціями.
Розвиваємо емоції у маленьких дітей
Навчіть дитину розмовляти мовою емоцій на власному прикладі. Частіше починайте свої висловлювання так: «Я відчуваю…», «Мені б хотілося…», «Я роздратована… через те що…». Наприклад, після сімейного свята скажіть: «Я щаслива, бо сьогодні ми так чудово відсвяткували твій день народження». Так малюк вчиться впізнавати почуття та вловлювати настрій, які можуть залежати від багатьох факторів: зміни місця перебування, пір року, погоди тощо. Розкажіть, що всі емоції важливі. Серед них є ті, від яких хочеться всміхнутися: радість, щастя, гордість. А є такі, від яких стає погано, хочеться плакати: розгубленість, страх, злість, образа, розчарування.
З дітьми молодшого віку й дошкільниками можна гратися й виконувати вправи для розвитку емоцій, які пропонує психолог Вікторія Шиманська.
«Скринька емоцій» ― для дорослих це уявна скринька, а разом із дітьми можна зробити справжню. Це буде так звана «скринька щастя», куди слід покласти все, що асоціюється з щастям п’ятьма органами чуття: візуально, на слух, смак, нюх та дотик, ― і у важкі моменти діставати це звідти. Для дитини, наприклад, це може бути:
зір ― улюблена або бажана іграшка,
слух ― мамина колискова,
смак ― морозиво,
нюх ― запах ялинки й мандаринів,
дотик ― пухнасте кошеня.
«Компас емоцій» ― гра, що дуже добре розвиває емоційний інтелект, вона не лише знайомить дитину з різними почуттями, а й демонструє, у якій ситуації людина відчуває те чи інше. Її суть от у чому: існує набір карток, на кожній із яких написане одне почуття (наприклад, радість, цікавість, страх, сум, здивування, злість, довіра тощо). Кожний отримає по такому набору. Потім один із гравців придумує ситуацію й обирає емоцію, яку він відчуває під час цієї події. Він кладе картку в центр написом донизу й загадує цю ситуацію, а решта гравців мають відгадати, яку емоцію вона викликає у гравця.
Батькам першокласників психолог радить розповідати «тактильні казки». Слід покласти до сумки різні на дотик предмети (щось пухнасте, колюче, те, що шелестить, рідину у флаконі тощо), зав’язати дитині очі пов’язкою й розповісти казку, дістаючи кожний предмет і пропонуючи його на дотик дитині. Такі казки знімають стрес у першокласників, а також формують унікальний контакт між дорослим і дитиною.
І взагалі казкотерапія, на думку психологів, дуже важлива для формування в дітей емоціонального інтелекту. Адже слухаючи казку, дитина має змогу прожити ті емоції, які проживає герой. Таким чином можна добре попрацювати зі страхами, наприклад.
Чому так важливо навчити дітей товаришувати зі своїми емоціями?
Ми всі соціальні істоти: живемо в постійному потоці якихось подій, розмов, вражень, стресів тощо. Що краще ми розуміємо природу власних переживань, то більш упевненими стаємо, ефективнішими й більш якісними стають наші соціальні стосунки. Тому так важливо ще з дитинства навчитися керувати емоціями.
Як розвивати емоційний інтелект дитини?
Зазвичай, батьки особливу увагу приділяють інтелектуальному розвиткові своїх малюків: займаються з ними, водять на заняття з раннього розвитку, ― але часто забувають про емоційний стан дитини, вимагаючи того, що йде всупереч її бажанням. Дорослим нерідко й самим важко впоратися зі своїми емоціями, зрозуміти причини їхньої появи. Тому, до речі, іноді батьків дратує дитячий плач або прояв інших «негативних» почуттів ― бо вони самі не вміють їх переживати, їх самих у дитинстві вчили ховати або відштовхувати «погані» емоції.
З чого почати?
Почніть, перш за все із себе, адже діти виховуються прикладом, а не словом. Які у вас стосунки з власними емоціями? Чи вмієте ви їх висловлювати, проживати, а не приховувати? Чи вловлюєте емоційний стан співрозмовника? Чи вмієте створити психологічно сприятливу атмосферу, коли в повітрі «грім і блискавка»? Врешті, чи можете ви назвати себе щасливою людиною? Повірте, найчастіше у батьків із розвиненим емоційним інтелектом діти швидко починають товаришувати з емоціями.
Розвиваємо емоції у маленьких дітей
Навчіть дитину розмовляти мовою емоцій на власному прикладі. Частіше починайте свої висловлювання так: «Я відчуваю…», «Мені б хотілося…», «Я роздратована… через те що…». Наприклад, після сімейного свята скажіть: «Я щаслива, бо сьогодні ми так чудово відсвяткували твій день народження». Так малюк вчиться впізнавати почуття та вловлювати настрій, які можуть залежати від багатьох факторів: зміни місця перебування, пір року, погоди тощо. Розкажіть, що всі емоції важливі. Серед них є ті, від яких хочеться всміхнутися: радість, щастя, гордість. А є такі, від яких стає погано, хочеться плакати: розгубленість, страх, злість, образа, розчарування.
З дітьми молодшого віку й дошкільниками можна гратися й виконувати вправи для розвитку емоцій, які пропонує психолог Вікторія Шиманська.
«Скринька емоцій» ― для дорослих це уявна скринька, а разом із дітьми можна зробити справжню. Це буде так звана «скринька щастя», куди слід покласти все, що асоціюється з щастям п’ятьма органами чуття: візуально, на слух, смак, нюх та дотик, ― і у важкі моменти діставати це звідти. Для дитини, наприклад, це може бути:
зір ― улюблена або бажана іграшка,
слух ― мамина колискова,
смак ― морозиво,
нюх ― запах ялинки й мандаринів,
дотик ― пухнасте кошеня.
«Компас емоцій» ― гра, що дуже добре розвиває емоційний інтелект, вона не лише знайомить дитину з різними почуттями, а й демонструє, у якій ситуації людина відчуває те чи інше. Її суть от у чому: існує набір карток, на кожній із яких написане одне почуття (наприклад, радість, цікавість, страх, сум, здивування, злість, довіра тощо). Кожний отримає по такому набору. Потім один із гравців придумує ситуацію й обирає емоцію, яку він відчуває під час цієї події. Він кладе картку в центр написом донизу й загадує цю ситуацію, а решта гравців мають відгадати, яку емоцію вона викликає у гравця.
Батькам першокласників психолог радить розповідати «тактильні казки». Слід покласти до сумки різні на дотик предмети (щось пухнасте, колюче, те, що шелестить, рідину у флаконі тощо), зав’язати дитині очі пов’язкою й розповісти казку, дістаючи кожний предмет і пропонуючи його на дотик дитині. Такі казки знімають стрес у першокласників, а також формують унікальний контакт між дорослим і дитиною.
І взагалі казкотерапія, на думку психологів, дуже важлива для формування в дітей емоціонального інтелекту. Адже слухаючи казку, дитина має змогу прожити ті емоції, які проживає герой. Таким чином можна добре попрацювати зі страхами, наприклад.
Емоційний інтелект у підлітків
Емоційний інтелект у підлітків
Підлітковий період важкий, насамперед, для самих дітей. Вони відчувають море емоцій, часто протилежних, і не знають, як з ними впоратися. Звичайно, їм буде легше, якщо ви приділяли увагу розвиткові їхнього емоційного інтелекту ще з раннього дитинства. Якщо ні, то саме час почати.
Дорослим дітям уже можна пояснити, що треба робити, аби навчитися розпізнавати емоції, опановувати їх і проживати. Допоможіть дитині засвоїти такий план дій:
1. Зрозуміти й назвати свою емоцію.
2. Прийняти її, а не сховати. Прожити її, відчути всередині.
3. Подумати, чому ти відчуваєш цю емоцію.
4. Прийняти рішення, як виразити цю емоцію.
І звичайно ж, не забувайте, перш за все, працювати з самим собою. Навіть якщо ви поки що відповідаєте негативом на відповідні емоції дитини, усвідомлюйте це, міркуйте, чому вас дратує прояв певних почуттів у ваших дітей.
Бажаємо гармонії вам і вашим дітям у вирі найрізноманітніших почуттів.
Дорослим дітям уже можна пояснити, що треба робити, аби навчитися розпізнавати емоції, опановувати їх і проживати. Допоможіть дитині засвоїти такий план дій:
1. Зрозуміти й назвати свою емоцію.
2. Прийняти її, а не сховати. Прожити її, відчути всередині.
3. Подумати, чому ти відчуваєш цю емоцію.
4. Прийняти рішення, як виразити цю емоцію.
І звичайно ж, не забувайте, перш за все, працювати з самим собою. Навіть якщо ви поки що відповідаєте негативом на відповідні емоції дитини, усвідомлюйте це, міркуйте, чому вас дратує прояв певних почуттів у ваших дітей.
Бажаємо гармонії вам і вашим дітям у вирі найрізноманітніших почуттів.
Комментариев нет:
Отправить комментарий